Al-Quran
menceritakan kepada Nabi Muhammad S.A.W mengenai Zulkarnain dan
bagaimana Zulkarnain menggunakan kekuasaan yang dikurniakan oleh Allah
S.W.T yang menguasai dari barat ke timur dan menempa kejayaan bagi tiap
satu yang dikerjakannya dengan zat Allah. Ini telah pun dibahaskan dalam
Siapakah Zulkarnain dan mengapa ayat ini diturunkan kepada junjungan baginda Rasulullah S.A.W.
Bermula
dengan ayat ke 82 hingga 98 dari Surah Al-Kahfi, Nabi Muhammad S.A.W
diceritakan berkenaan pengembaraan Zulkarnain yang mana membongkar
satu kisah yang mengaitkan kekuasaan Allah yang mencipta kejadian
makhlukNya, mengatur urusan kehidupan serta memberi petunjuk kepada
manusia tanda-tanda hampirnya kiamat yang mana segalanya atas
ketentuanNya yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui. Justeru itu,
antara manusia mahu mengambil peringatan atau tidak, ketetapan Allah
terus berlangsung sama ada dalam kita sedar ataupun sebaliknya leka
mengikut norma kehidupan semasa
Pengembaraan ke arah Matahari Terbenam Zulkarnain memulakan pengembaraannya ke arah matahari terbenam (barat). Di sana beliau sampai ke suatu tempat di mana airnya berwarna hitam (dipercayai Black Sea atau Laut Hitam). Beliau memahami, itu adalah penghujung jalan yang mampu beliau pergi.Di situ beliau terjumpa satu kaum manusia, yang kufur. Lalu beliau diberi pilihan oleh Allah iaitu sama ada mereka dibunuh melalui azab siksaan setelah diseru kepada mengesakan Allah ataupun diberi pilihan boleh membuat kebaikan kepada mereka dengan cara menyampaikan dakwah kepada mereka agar beriman kepada Allah. |
Lalu beliau memberitahu kepada kaum berkenaan. sekiranya melakukan
kezaliman dan penindasan akan dihukum kerana orang-orang yang zalim,
apabila kembali kepada Tuhannya, akan diazab dengan azab yang
pedih. Sebaliknya orang yang berbuat baik, akan diperlakukan dengan
sebaik-baiknya. Bahkan mereka akan diberi ganjaran. Sepertimana
Firman Allah S.W.T :
Pengembaraan ke arah Matahari Terbit
Kemudian, Zulqarnain meneruskan pengembaraannya ke arah yang bertentangan. Iaitu ke arah matahari terbit (timur). Di sana juga beliau bertemu dengan satu kaum yang ganjil dan pelik tinggal di situ. Mengikut tafsir al-Maraghi mereka tidak berpakaian dan tidak mempunyai rumah kediaman. Mereka hanya tinggal di dalam lubang-lubang tanah. Mereka hanya akan keluar pada waktu malam untuk mencari makanan mengikut cara mereka tidak mengikut kebiasaan bangsa yang lain. Ia dalam erti kata lain hidup secara primitif atas kefahaman tiada perlindungan itu disamakan dengan tidak berpakaian dan kediaman sepertimana Firman Allah S.W.T :
Kemudian, Zulqarnain meneruskan pengembaraannya ke arah yang bertentangan. Iaitu ke arah matahari terbit (timur). Di sana juga beliau bertemu dengan satu kaum yang ganjil dan pelik tinggal di situ. Mengikut tafsir al-Maraghi mereka tidak berpakaian dan tidak mempunyai rumah kediaman. Mereka hanya tinggal di dalam lubang-lubang tanah. Mereka hanya akan keluar pada waktu malam untuk mencari makanan mengikut cara mereka tidak mengikut kebiasaan bangsa yang lain. Ia dalam erti kata lain hidup secara primitif atas kefahaman tiada perlindungan itu disamakan dengan tidak berpakaian dan kediaman sepertimana Firman Allah S.W.T :
Kelompok Manusia yang dimaksudkan primitif
Maka
apa yang terjadi kepada kaum manusia tersebut? Sesunguhnya dengan
kekuasaan yang berlandaskan tauhid, Zulkarnain memilih untuk
menghormati kehidupan mereka dan membenarkan mereka meneruskan
kehidupan pribumi mereka untuk memelihara kedaulatan mereka.
Begitulah Zulkarnain yang beriman kepada Allah serta berpegang kepada prinsip kemanusiaan yang tinggi. Sekiranya beliau berkehendakkan penjajahan dan kekayaan Sepertimana "Alexander the Great", jelas kedua-dua kaum manusia tersebut akan dihancurkannya dengan kekuasaan yang dimilikimya. Tetapi jelas, beliau tidak bertindak secara kekerasan jauh lagi menzalimi mereka, yang kufur ditangani dengan berhikmah dan yang lemah dihormati atas dasar kemanusiaan.
Begitulah Zulkarnain yang beriman kepada Allah serta berpegang kepada prinsip kemanusiaan yang tinggi. Sekiranya beliau berkehendakkan penjajahan dan kekayaan Sepertimana "Alexander the Great", jelas kedua-dua kaum manusia tersebut akan dihancurkannya dengan kekuasaan yang dimilikimya. Tetapi jelas, beliau tidak bertindak secara kekerasan jauh lagi menzalimi mereka, yang kufur ditangani dengan berhikmah dan yang lemah dihormati atas dasar kemanusiaan.
Pengembaraan menuju ke arah utara
Zulqarnain meneruskan pengembaraan dengan berpatah balik menuju ke arah utara (Utara Iran) . Di sana dia telah sampai ke satu laluan di antara dua banjaran gunung. Setengah ulama mengatakan tempat tersebut ialah gunung Armenia dan Azerbaijan atau dikenali gunung Caucasus. Setengah ulama berpendapat antara pergunungan Afgahanistan dan India tetapi yang paling masyhur adalah di Gunung Kaukasus. Di sebalik dua gunung itu, Zulkarnain telah menjumpai satu kaum yang tidak memahami percakapan mereka dan kaum itu pula tidak memahami percakapan Zulkarnain. Sepertimana Firman Allah S.W.T :
Ini
kerana dipercayai mereka belum pernah berinteraksi dengan dunia luar.
Dipercayai mereka tidak pernah melakukan sebarang aktiviti perniagaan
atau mempunyai hubungan perdagangan dengan dunia luar. Justeru itu,
Zulkarnain telah mendapatkan khidmat seorang juru bahasa supaya dapat
memahami bahasa mereka.
|
Lantas
dengan izin Allah S.W.T, ada dikalangan penduduk berhampiran
mengetahui tentang sifat kaum tersebut dan seterusnya telah
membolehkan Zulkarnain berkomunikasi dengan mereka. Lalu, kaum tersebut
telah memohon pertolongan dari Zulkarnain supaya membina benteng atau
tembok antaranya. Zulkarnaian di beritahu tentang wujudnya kaum yang
berada antara dua gunung tersebut yang dikenali Yakjuj dan Makjuj yang
sering membuat kerosakan di muka bumi, gemar membunuh manusia dan
merampas bekalan makanan serta merosakkan harta benda. Justeru itu,
Mereka sanggup mengumpul dana dari penduduk sebagai tawaran untuk
membina tembok tersebut. Firman Allah S.W.T
Persoalan
timbul, mengapa mereka tidak meminta Zulkarnain menghancurkan sahaja
kaum tersebut. Bukankah beliau adalah seorang penguasa dunia ketika
itu. Ini menunjukkan walaupun Zulkarnain itu seorang yang berkuasa, dia
juga tidak mampu menghapuskan mereka. Kerana Yakjuj dan Makjuj itu
sangat kuat. Apa yang Zulkarnain mampu hanyalah membuat satu dinding
menghalang mereka keluar. Maka, Zulkarnain telah menolak tawaran dan
memaklumkan, kuasa pemerintahan yang luas dikurniakan oleh Allah
kepadanya lebih baik dari tawaran yang diberikan. Ungkapan itu sama
seperti yang diucapkan oleh Nabi Sulaiman a.s. dalam surah an-Naml ayat
36. Firman Allah S.W.T:
Dinding (Tembok) yang dibina
Imiginasi Gambaran Tembok
Kemudian
Zulkarnain meminta jasa baik penduduk disitu menyediakan
tenaga-tenaga kerja yang mahir untuk bekerjasama membina dinding
tersebut. Beliau berkata, “ Tiupkan api dengan peralatan kamu supaya
api menjadi lebih marak. Kemudian beliau cairkan logam besi dan
tembaga dan cairannya dituang ke atas acuan dinding berkenaan iaitu
antara dua pembatas yang besar iaitu dua banjaran gunung. Ibnu Abbas
dan ahli tafsir Al Qur’an mengatakan bahwa ia (dinding itu) terletak di
persimpangan negeri Turki dengan Rusia, berdekatan dengan pegunungan
kaukasus.” Pegunungan Kaukasus tingginya berkisar antara 1000 sampai
dengan 3000 meter. Ia menjadi penghalang yang tebal, teguh dan tinggi
menjulang supaya Yakjuj dan Makjuj ini tidak dapat melubanginya karena
ketebalannya dan tidak pula dapat memanjatnya kerana amat tinggi dan
licinnya. Dinding ini dikenali sebagai Daryal Gorge/Iberian
Gates/Caucasian Gates yang diperbuat daripada besi bercampur
tembaga.
Setelah siap dibina, Zulkarnain memberi peringatan kepada penduduk di situ bahawa ini adalah satu rahmat Allah ( dapat disimpulkan tidak ada seorang pun yang akan dapat atau mampu mencapai tempat mereka begitu jga sebaliknya). Dan akan tiba masanya dinding ini akan pecah. Mereka akan mula membuat kerosakkan kembali setelah keluar dari dinding tersebut. Sepertimana Firman Allah S.W.T:
Setelah siap dibina, Zulkarnain memberi peringatan kepada penduduk di situ bahawa ini adalah satu rahmat Allah ( dapat disimpulkan tidak ada seorang pun yang akan dapat atau mampu mencapai tempat mereka begitu jga sebaliknya). Dan akan tiba masanya dinding ini akan pecah. Mereka akan mula membuat kerosakkan kembali setelah keluar dari dinding tersebut. Sepertimana Firman Allah S.W.T:
Apakah yang dimaksudkan dengan “Janji Tuhanku” ?. Penulis singkap sedikit hadis yang diriwayatkan Muslim:
Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
Yakjuj dan Makjuj sentiasa menggali tembok yang memisahkan mereka dengan dunia, bila mana mereka sudah nampak cahaya di luar sana. Kemudian mereka pulang dengan berkata “Esok kita akan dapat membolosinya”.Tapi Allah telah menjadikan tembok itu kembali ke bentuk asalnya menyebabkan mereka terpaksa menggalinya sedari mula.Proses ini berterusan hari demi hari selama mana Allah menghendaki mereka ini terkepung. Bila Allah menghendaki mereka ini keluar, di hujung hari mereka menggali itu mereka berkata “InsyaAllah, esok kita akan dapat membolosinya”.Pada esoknya, mereka akan mendapati tembok itu berkeadaan sebagaimana mereka telah tinggalkan sebelum itu, dan setelah memecahkan bakinya itulah mereka akan keluar (Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah).
Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
Yakjuj dan Makjuj sentiasa menggali tembok yang memisahkan mereka dengan dunia, bila mana mereka sudah nampak cahaya di luar sana. Kemudian mereka pulang dengan berkata “Esok kita akan dapat membolosinya”.Tapi Allah telah menjadikan tembok itu kembali ke bentuk asalnya menyebabkan mereka terpaksa menggalinya sedari mula.Proses ini berterusan hari demi hari selama mana Allah menghendaki mereka ini terkepung. Bila Allah menghendaki mereka ini keluar, di hujung hari mereka menggali itu mereka berkata “InsyaAllah, esok kita akan dapat membolosinya”.Pada esoknya, mereka akan mendapati tembok itu berkeadaan sebagaimana mereka telah tinggalkan sebelum itu, dan setelah memecahkan bakinya itulah mereka akan keluar (Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah).
Tembok telah musnah
Para
Khalifah telah dihantar mencari kedudukan tembok dibina Zulkarnain
pada tahun 50 H dan berjaya menemui tembok berkenaan yang terletak di
runtuhan bangunan purba yang telah musnah. Ini membuktikan Janji Allah
itu benar, bahawa mereka akan dilepaskan, mereka akan tersebar
seperti gelombang yang pantas (maksud kepada yakjuj & makjuj) dan
akan bertembung atau bercampur dikalangan semua manusia. Hanya orang
yang bertakwa dan beriman dapat membezakan antara mereka. (Penerangan Hadis dan tanda hari kiamat akan diperincikan pada tajuk yang lain).
Kaum yang membantu Zulkarnain
Menurut pendapat Herodotus, kaum Georgian adalah golongan pertama yang mengetahui cara-cara pencairan dan pembentukan besi. Mereka adalah kumpulan etnik yang berasal dari Kaukasus - yang dikategorikan dalam keluarga, bahasa dan budaya etnik kawasan selatan Kaukasus.
Kaum yang membantu Zulkarnain
Menurut pendapat Herodotus, kaum Georgian adalah golongan pertama yang mengetahui cara-cara pencairan dan pembentukan besi. Mereka adalah kumpulan etnik yang berasal dari Kaukasus - yang dikategorikan dalam keluarga, bahasa dan budaya etnik kawasan selatan Kaukasus.
Rujukan:
1-Tafsir al-Munir-Dr. Wahbah az-Zuhaily
2-At-Tibyan fi Tafsir al-Quran -Surah al-Kahfi- Dato’ Seri Tuan Guru Hj abdul Hadi Awang.
3- Tafsir ‘Abrul Athir- Ustaz Ahmad Sonhaji Muhammad.
1-Tafsir al-Munir-Dr. Wahbah az-Zuhaily
2-At-Tibyan fi Tafsir al-Quran -Surah al-Kahfi- Dato’ Seri Tuan Guru Hj abdul Hadi Awang.
3- Tafsir ‘Abrul Athir- Ustaz Ahmad Sonhaji Muhammad.
sumber : http://notahidupku.weebly.com/blog/pengembaraan-zulkarnain-dan-tembok-yang-dibina
Asalammualaikum Musleeem ,Is Very interesting the History to know to Me and Others .
ReplyDeleteJazakumullahu Khairan .