SUMBER : http://nuradzim.wordpress.com/tag/nafkah/
NAFKAH
Takrif Nafkah
Nafkah
daripada segi bahasa adalah mengeluarkan atau menghabiskan. Perkataan
nafkah hanya digunakan dengan makna yang baik sahaja. Daripada segi
istilah, nafkah adalah semua perkara yang diperlukan oleh manusia.
Contohnya makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal.
Jenis Nafkah
1. Nafkah manusia kepada dirinya sendiri.
2. Nafkah usul kepada furu’.
3. Nafkah furu’ kepada usul.
4. Nafkah suami kepada isteri.
5. Nafkah-nafkah lain.
1. Nafkah Manusia Kepada Dirinya Sendiri.
Nafkah
kepada diri sendiri merupakan nafkah yang paling rendah, jika mampu. Ia
hendaklah didahulukan daripada nafkah-nafkah yang lain. Nafkah kepada
diri sendiri meliputi semua perkara yang diperlukan oleh seseorang
manusia seperti tempat tinggal, pakaian, makanan, minuman dan
sebagainya. Nafkah yang diwajibkan terhadap diri sendiri hendaklah
diambil daripada hartanya sendiri, selagi dia memiliki harta yang boleh
digunakan sebagai nafkah.
2. Nafkah Usul (ayah, datuk) Kepada Furu’ (anak cucu).
Usul wajib
memberi nafkah kepada furu’nya. Oleh itu, bapa bertanggungjawab
memberikan semua jenis nafkah yang diperlukan kepada anak-anaknya sama
ada lelaki atau perempuan. Jika mereka tidak mempunyai bapa, maka datuk
(ayah kepada bapa) wajib mengambil tanggungjawab ini. Begitulah
seterusnya berdasarkan hubungan usul yang terdekat dengan furu’.
Dalil:
“Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya.” (at-Talaq: 6)
Syarat Usul Wajib Memberikan Nafkah Kepada Furu’.
1. Mereka mempunyai makanan yang melebihi keperluan diri dan isteri untuk tempoh sehari semalam.
2. Furu’ hendaklah dikalangan orang fakir dan termasuk dalam salah satu syarat berikut:-
a. Masih kecil (kanak-kanak).
b. Sakit yang berpanjangan (tidak mampu bekerja).
c. Gila.
Dimaksudkan
dengan fakir di sini ialah tidak mampu bekerja. Jika anak itu telah
baligh dan mampu bekerja, bapa tidak wajib memberi nafkah walaupun
anaknya tidak bekerja. Jika anak itu tidak bekerja kerana sibuk mencari
ilmu;
Jika ilmu
itu adalah ilmu yang bersangkutan dengan kewajipan dirinya seperti ilmu
akidah dan ibadah, ia dikira tidak mampu bekerja dan bapa wajib
memberikan nafkah kepadanya. Jika ilmu yang dipelajarinya itu adalah
ilmu fardu kifayah seperti ilmu perubatan dan sebagainya, dan dia tidak
bekerja sedangkan dia mampu bekerja, maka bapa mempunyai pilihan sama
ada membenarkan anak itu terus belajar dan dia memberikan nafkahnya,
atau tidak memberikannya nafkah menyebabkan anak itu terpaksa bekerja.
Kadar Nafkah.
Nafkah tidak
mempunyai kadar tertentu. Ia hanya ditentukan berdasarkan konsep cukup
pada kebiasaan dan kemampuan pemberi nafkah. Firman Allah:
“Hendaklah
orang yang mampu memberikan nafkah menurut kemampuannya, dan siapa yang
disempitkan rezekinya maka hendaklah memberikan nafkah daripada apa
yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu), Allah tidak
memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah
kepadanya. (Orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah
akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.” (at-Talaq: 7)
Apabila Nafkah Tidak Diberikan pada Waktunya, Adakah Ia Dianggap Hutang?
Nafkah
kepada furu’ tidak menjadi hutang apabila tidak diberikan pada waktunya.
Tetapi jika berlaku perselisihan, qadi perlu masuk campur untuk
menyelesaikanya. Qadi hendaklah menetapkan nafkah tertentu yang yang
mesti diberikan oleh usul, atau memberi keizinan kepada furu’ berhutang
dengan kadar tertentu yang diperlukannya menggunakan nama usulnya
(maksudnya, usul akan menanggung hutang tersebut). Oleh itu, nafkah itu
akan menjadikan usul berhutang jika tidak ditunaikan pada waktunya.
Nafkah tersebut tidak akan gugur dengan luputnya masa kerana ia telah
menjadi hak milik furu’ disebabkan hukuman yang telah dijatuhkan oleh
qadi.
3. Nafkah Furu’ Kepada Usul.
Furu’ juga wajib memberi nafkah kepada usul iaitu bapa, ibu, datuk, nenek, dan ke atas. Dalil:
“Dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan baik.” (Luqman: 15)
Syarat Wajib Nafkah Furu’ Kepada Usul.
1. Furu’
mempunyai lebihan nafkah untuk keperluan asasi diri dan isterinya untuk
tempoh sehari semalam. Jika lebihan hanya cukup untuk seorang, maka ibu
hendaklah didahulukan.
2. Usul
hendaklah dikalangan orang fakir, iaitu dia tidak mempunyai pekerjaan
yang boleh memenuhi keperluan asasinya, sama ada dia mampu bekerja atau
tidak.
3. Ibu tidak
mendapat nafkah secukupnya daripada suami sama ada dari segi realiti
atau hukum. Anak wajib memberi nafkah kepada ibunya dalam dua keadaan
ini:-
a. Bapa tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya (ibu kepada anak tadi).
b. Bapa
telah meninggal dunia dan ibunya tidak mempunyai suami (tidak berkahwin
lagi). Jika ibu telah berkahwin lain, maka anak tidak lagi wajib memberi
nafkah kepadanya.
Kewajipan Nafkah Tidak Terjejas Disebabkan Perbezaan Agama.
Kewajipan
memberi nafkah usul kepada furu’, atau sebaliknya tidak terjejas dengan
wujudnya perbezaan agama. Walau bagaimanapun, orang murtad tidak
termasuk dalam hukum ini. Nafkah tidak diberikan kepadanya.
Kadar Nafkah Furu’ Kepada Usul.
Kadar nafkah
furu’ kepada usul juga tidak ditentukan. Ia terserah kepada kebiasaan
yang berlaku. Ia juga tidak menjadi hutang jika tidak diberikan pada
waktunya, kecuali jika berlaku perselisihan; qadi masuk campur dan
menentukan kadar nafkah yang wajib dibayar. Maka jika tidak ditunaikan,
dikira hutang.
Siapakah Yang Sepatutnya Memberikan Nafkah?
Jika usul
adalah orang yang fakir, dan mereka mempunyai furu’ yang hampir sama
dengan mereka (dari segi hubungan kerabat), kesemua furu’ mesti
memberikan nafkah kepada kepada usul mereka. Perempuan perlu
mengeluarkan separuh daripada behagian nafkah yang dikeluarkan oleh
lelaki, sama seperti masalah harta pusaka. Jika bilangan usul, furu’
atau orang lain yang memerlukan nafkah adalah ramai, sedangkan lebihan
keperluannya tidak mencukupi, keutamaannya adalah seperti berikut:-
Selepas memenuhi keperluan dirinya, nafkah hendaklah diberikan kepada:-
a. Isterinya kerana nafkah kepada isterinya adalah pasti, dan tidak luput dengan berlalunya masa.
b. Anaknya yang masih kecil dan anaknya yang telah dewasa tetapi gila.
c. Ibunya kerana beliau tidak mampu bekerja.
d. Bapa.
e. Anak yang sudah besar, tetapi fakir.
f. Datuk dan ke atas.
4. Nafkah Suami Kepada Isterinya.
Ijma’ Ulama mengatakan bahawa suami wajib memberikan nafkah kepada isterinya dengan syarat-syarat yang tertentu. Dalil:
“Kaum
lelaki itu adalah pimpinan dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap
kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki
(dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan, dan juga kerana
orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada
harta mereka.” (an-Nisa’: 34)
Rahsia Diwajibkan Suami Memberikan Nafkah Kepada Isteri.
Demi
menjadikan setiap pasangan sebagai asas kepada kebahagiaan antara satu
sama lain, demi menjadikan rumah tangga sentiasa tenteram, harmoni dan
tenang, demi menjadikan wanita sentiasa dipandang mulia dan sentiasa
diperlukan oleh lelaki, demi untuk tidak memalukan lelaki apabila hanya
berperanan sebagai penunggu ataupun penipu,…demi untuk mencapai semua
itu, mancari dan memberi nafkah kepada keluarga adalah kewajipan suami
dan bukannya isteri.
Syarat Suami Wajib Memberikan Nafkah Kepada Isteri.
1. Isteri
menyerahkan dirinya kepada suami dengan tidak menolak untuk melakukan
istimta’. Jika isteri menolak, suami tidak wajib memberikan nafkah. Jika
suami ingin melakukan istimta’ dalam bentuk yang diharamkan, keengganan
isteri tidak menggugurkan kewajipan suami memberi nafkah.
2. Isteri
perlu mengikut suaminya tinggal di tempat atau di rumah pilihan suaminya
jika tidak memudhoratkan dan sesuai dari segi syara’. Jika isteri
enggan, suami tidak wajib memberikan nafkah kerana isterinya telah
nusyuz.
Kadar Nafkah Isteri Dikira Berdasarkan Keadaan Suami.
Allah telah
menjadikan faktor yang diambil kira adalah keadaan suami, senang atau
susah, bukan bergantung kepada tahap dan kedudukan isteri. Syara’ telah
membahagikan kemampuan suami kepada tiga tahap iaitu senang (kaya),
sederhana dan fakir. Tahap kemampuan ini ditentukan berdasarkan uruf
kebiasaan setempat.
1. Suami yang kaya wajib memberikan nafkah sebagaimana berikut:-
a. Dua cupak
(dua kautan penuh tangan) makanan asasi penduduk setempat setiap hari
termasuk keperluan yang diperlukannya untuk membuat roti. Suami juga
boleh menyediakan roti yang telah siap.
b.
Memberikan al-Udm (makanan yang dimakan dengan roti) yang menjadi
kebiasaan bagi penduduk negeri tersebut, iaitu makanan kebiasaan orang
kaya di tempat itu.
c. Pakaian
dari jenis, mutu dan jumlah yang layak (biasa) di pakai bagi isteri
orang kaya di kawasan tersebut. Termasuk juga perabot, hamparan, alatan
memasak dan seumpamanya.
2. Suami yang sederhana wajib memberikan nafkah:
a. Satu cupak setengah makanan asasi bagi penduduk setempat setiap hari.
b. Memberikan al-Udm (makanan yang dimakan dengan roti) yang menjadi kebiasaan bagi golongan pertengahan di negeri tersebut.
c. Pakaian yang sesuai bagi wanita-wanita yang setaraf dengannya. Begitu juga keperluan rumah yang lain.
3. Suami yang fakir wajib memberikan nafkah:
a. Satu cupak setengah makanan asasi bagi penduduk setempat setiap hari.
b. Al-Udm yang menjadi kebiasaan fakir miskin di negeri tersebut.
c. Pakaian yang layak bagi isteri-isteri yang setaraf dengannya yang tingal di kawasan tersebut.
Sebagai tambahan, perkara yang termasuk dalam nafkah kepada isteri adalah:
a. Rumah yang sesuai dengan kemampuan suami dan boleh didiami oleh isterinya.
b. Semua
peralatan yang diperlukan untuk tujuan pembersihan. Begitu juga alat
perhiasan jika suami meminta isteri berhias untuknya.
c. Pembantu
rumah (khadam) dari kalangan perempuan atau kanak-kanak yang mumayyiz
tetapi belum baligh atau mahramnya jika sebelumnya isteri mempunyai
khadam.
Kesan Suami Kesempitan untuk Memberikan Nafkah.
Apabila
suami kesempitan untuk memberikan nafkah sehingga ke tahap fakir
sepenuhnya, dan tidak mampu memberikan nafkah sekurang-kurangnya tiga
hari, isteri boleh meminta fasakh nikah.
5. Nafkah-nafkah Lain.
1. Nafkah Kepada Binatang
a. Binatang yang boleh dimakan. Tuannya
boleh memilih sama ada memberikannya makanan dan minuman untuk terus
hidup, atau menyembelihnya untuk dimakan, menjualnya, atau
menghadiahkannya kepada orang lain. Jika dia tidak menyembelih dan tidak
jual atau menghadiahkan kepada orang lain, dia hendaklah dipaksa supaya
memberi makanan dan minuman kepada binatang peliharaannya dengan kadar
yang mencukupi. Jika tidak, dia hendaklah dipaksa untuk menjualnya. Jika
berdegil, binatang peliharaannya hendaklah dirampas dan dijual.
b. Binatang peliharaan yang tidak boleh dimakan. Pemiliknya hendaklah menjaga dan memberikan nafkah (makanan dan minuman) kepada binatang peliharaannya.
c. Binatang
yang tidak dipelihara dan tidak boleh dimakan. Orang ramai tidak perlu
memberi makanan dan minuman kepada binatang ini.
2. Nafkah Kepada Pokok dan Tanaman.
Maksud memberi nafkah kepada pokok dan tanaman adalah menyiram dan menjaganya.
Wallahu A’lam.
BIBLIOGRAFI
1. Al-Quran al-Karim.
2. Terjemahan al-Quran.
3. Dr.Mustafa al-Khin, Dr Mustofa al-Bugho & Ali asy-Syarbaji, Fiqh al-Manhaji jilid 2, Darul Qalam, Dimasyq, 2003 M/1424 H.
No comments:
Post a Comment