Tuesday, March 4, 2014

Peta MASA SEBENAR Dunia

Adakah anda pernah terfikir adakah tempat yang anda tujui atau lawati hatta tempat tinggal anda sendiri menunjukkan masa yang sebenar.

Di sini dikongsikan peta sebenar yang menunjukkan perbezaan antara waktu yang ditunjukkan pada jam dengan waktu sebenar mengikut matahari naik atau turun.



Jika dilihat skala pada bahagian bawah sebelah kanan peta, negara yang berlorek merah bermakna jam yang ditunjukkan di negara masing masing adalah lebih lewat daripada waktu sebenar, manakala semakin hijau bermakna jam yang ditunjukkan adalah lebih awal dari yang sepatutnya.

Bagaimana dengan Malaysia?



Nampaknya Malaysia Barat lebih lewat lagi daripada Malaysia Timur. 

Mungkin generasi baru tidak menyedari " waktu yang dicuri" pada tahun 1981.

"Ramai juga yang TIDAK TAHU mengenai PERISTIWA BERSEJARAH DUNIA yang dicipta oleh TUN DR MAHATHIR sendiri . Iaitu "mencuri" masa manusia dengan mempercepatkan waktu 30 minit di Semenanjung Malaysia untuk disamakan dengan Sabah dan Sarawak pada 11.30pm , 31 Disember 1981 . 

Peristiwa ini disaksikan jutaan manusia di televisyen apabila jam di Banggunan Sultan Abdul Samad "dipusingkan" setengah jam ! Saya fikir , belum ada orang di dunia ini mampu mengubah waktu melainkan beliau dan ianya mengejutkan dunia !!!

TAHUKAH ANDA ? Kerana tindakan Tun Dr Mahathir itu juga ...

1. Lee Kuan Yew di Singapura pun panik dan arahkan pegawai2nya buat kajian dalam tempoh 24 jam, sama ada mahu ikut Malaysia atau biarkan sahaja. Last-last Singapura kena ikut kita. Banyak kerugian Singapura kalu dia tak ikut.

2. Alasan yang Tun bagi ketika buat keputusan untuk mempercepatkan masa di Semenanjung adalah untuk beri lebih banyak masa siang untuk orang di Semanjung. Ini bermakna masa siang orang di Semanjung sekarang lebih panjang berbanding di Malaysia Timur. Oleh itu bolehlah mereka mempunyai banyak berriadah dengan masa siang yang panjang itu. Berriadah pun boleh bantu orang di Semanjung jadi panjang umur.

3. Sebelum itu, kita lewat 30 minit dari Jepun. Tapi bila Tun cepatkan waktu, kita sama waktu dengan jepun sekarang. 

4. Dulu Indonesia dan Thailand hanya 30 minit lewat dari kita, tapi sekarang mereka lewat 1 jam lah pulak. Dua negara ini sudah tinggalkan kita agak jauh sebelum itu. Bila Tun memerintah Malaysia dan cepatkan waktu, kita dapat potong mereka dan di zaman Tun M, Indonesia dan Thailand perlahan2 ketinggalan dari kita. 



Sumber :
1)  http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2572317/Are-YOU-living-sync-Amazing-map-reveals-manmade-timezones-countries-false-sense-sun-rises.html
2) http://radiuse.blogspot.com/2012/03/waktu-malaysia.html

No comments:

Post a Comment